Verantwoordelijkheid nemen staat bij HOCHTIEF gelijk aan de vraag “Wat verwachten we van elkaar als medewerkers?” De houding en het concrete gedrag van ons team bepaalt hoe de wereld tegen ons aankijkt en dat beeld is positief. Onze kernwaarden zijn daarbij een belangrijk fundament van het bedrijf.
Verantwoordelijkheid kent vele verschijningsvormen. In de bouwsector gaat het er met name om dat taken, werkzaamheden en projecten efficiënt en effectief verlopen met respect voor de opdrachtgever, de collega’s en de omgeving. Van iedereen in onze organisatie verwachten we dat zij vakmanschap tonen, hun taken goed vervullen, zich om anderen bekommeren en daardoor trots kunnen zijn op wat we doen. Kortom: wij nemen de verantwoordelijkheid voor ons doen en laten en delen het resultaat daarvan open en eerlijk. Kennis en eigenaarschap zijn hierin bepalend. Adequate kennis is nodig om een taak goed uit te voeren en eigenaarschap stelt je in staat om de taken betrokken en vasthoudend uit te voeren. Daarbij proberen we gedeelde verantwoordelijkheid te voorkomen; dat schept onduidelijkheid.
HOCHTIEF legt verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie. We geven medewerkers veel vrijheid en mandaat vanuit de overtuiging dat het krijgen van vertrouwen leidt tot persoonlijke groei en daarmee van onze organisatie. Uiteraard leggen onze medewerkers wel verantwoording af door regelmatig afstemming en inzichtelijke rapportages. Onze collega’s, en vooral de jonge, doorlopen hierdoor een “steil” ontwikkelingstraject.
We bieden onze collega’s het liefst afwisselend en uitdagend werk, zodat we het beschikbare potentieel maximaal benutten. Daarbij zien we graag dat – naast de inspanning van de organisatie – de collega daar ook zelf richting aan geeft. Zoals we bij HOCHTIEF zeggen: “Pak de verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling.”
Het dragen van verantwoordelijkheid kan zowel tot positieve als minder positieve ervaringen leiden. Belangrijk is om onszelf, op basis van deze ervaringen, af te vragen wat goed ging en wat we een volgende keer beter kunnen doen. Onze medewerkers vragen om en krijgen hulp voor de uitdagingen die op hun pad komen. Door onszelf daarbij regelmatig een spiegel voor te houden, als persoon en als organisatie, leggen we bij HOCHTIEF de basis voor verbetering. Dit alles past binnen onze ondernemende cultuur waarin leren en presteren voorop staan.