Als hoofdverbinding tussen het centrale havengebied en het zuiden, is de Rethe basculebrug een essentieel onderdeel in één van meest belangrijke verkeersaders in de haven van Hamburg, en HOCHTIEF mocht deze brug realiseren.
De oude hefbrug dateerde uit 1934 en was niet langer in staat om de toegenomen verkeersstromen te trotseren. De technologie van de nieuwe brug zal de stroom van vracht-, trein- en wegverkeer drastisch verbeteren. Als leider van de joint venture zorgt HOCHTIEF ervoor dat de Havenautoriteit Hamburg (HPA), na de bouw van deze brug, nu dagelijks een passage van meer dan 7.000 vrachtwagens, 30 goederentreinen en 40 schepen kan faciliteren. De Rethe Brug is vanwege zijn unieke ontwerp, namens de Vereniging van Architecten en Ingenieurs Hamburg uitgeroepen tot ‘’Gebouw van het jaar 2017’’, in de categorie engineering.
Hamburg Port Authority
- HOCHTIEF Infrastructure GmbH Deutschland Nord
- F+Z Baugesellschaft mbH
- MCE Stahl- und Machinenbau GmbH
- Waagner-Biro Bridge Systems AG
November 2010 - Maart 2016
Spanwijdte: 104,20 meter; Vaarwegbreedte: 64,00 meter (na ontmanteling);
Doorvaarhoogte: Onbegrenst; Breedte van de brug: 14,00 meter;
Breedte van de spoorbrug: 10,20 meter;