Werelds langste spoorwegtunnel, die het centrale Uri Kanton verbindt met het Ticino Kanton in het zuiden, is mede gerealiseerd door HOCHTIEF.
Door de opening van deze verbinding in 2016 is de reistijd tussen Zürich en Milaan gereduceerd met een uur. Als onderdeel van AlpTransit Gotthard AG, hebben de tunnelexperts van HOCHTIEF samen met haar partners de tunnelbuizen van twee zuidelijke secties van de Gotthard Tunnel op zich genomen. De werkzaamheden omvatte o.a het boren van twee enkele buizen van 27 kilometer per stuk op een onderlinge afstand van 40 meter. Daarnaast werden dwarsverbindingen tussen de tunnelbuizen aangelegd en een enorm (ondergronds) multifunctioneel station uitgerust met wissel- en noodstopsystemen. In de 12 jaar durende bouwperiode zijn ontelbare technische, logistieke en geologische uitdagingen overwonnen waardoor werelds langste spoorwegtunnel met recht bestempeld kan worden als een meesterwerk.
AlpTransit Gotthard AG
Eenheidsprijs contract op basis van SIA
Consortium TAT bestaande uit
- HOCHTIEF (25%)
- Implenia(25%)
- Alpine(25%)
- Impregilo (12,5%)
- CSC (12,5%)
1,5 miljard euro
2001 - 2013